Maciej Pinkwart, Egipt dla początkujących
Historia Egiptu
Ok. 6000-3100 r.
p.n.e. – okres predynastyczny, w którym na
terenie Egiptu zamieszkują dość prymitywne
kultury neolityczne.
XL-XXXII w. p.n.e. – kultury Nagada I, Nagada II
i Nagada III, reprezentujące nieco wyższy
stopień organizacji, pierwsze ślady
archeologiczne zabytków (drewniane, prymitywne
rzeźby, pierwsza ceramika, palety do szminek).
Ok. 3100-2686 r. p.n.e. – okres wczesno
dynastyczny, pierwsze dwie dynastie – tynickie
Dynastie I-II,
pierwszy król Menes-Narmer. Zjednoczenie Górnego
i Dolnego Egiptu, wojny z ludami Nubii i Libii,
ukształtowanie systemu religijnego, powstanie
pisma hieroglificznego, organizacja systemu
państwowego, w sztuce wprowadzenie kilku kolorów
w malarstwie ściennym, rzeźba z kości słoniowej,
najbardziej znany zabytek – paleta do szminek
króla Narmera (obecnie w Muzeum Egipskim).
Powstaje kanon malarski. Królowie chowani są w
mastabach, prawdopodobnie w towarzystwie ofiar z
ludzi. Założenie miasta Memfis. Stolica kraju
mieści się w Tynis koło Abydos.
Ok. 2686-2181 r. p.n.e. – Stare Państwo,
dynastie III-VI
Dynastia III
(2700–2625
p.n.e.)
– m.in. faraon Dżeser (Dżoser), drugi król
dynastii buduje pierwszą piramidę (schodkową,
złożoną z siedmiu postawionych jedna na drugiej
mastab) w Sakkara, pod kierunkiem swego wezyra (czati)
Imhotepa, uchodzącego za twórcę koncepcji
piramidy i pierwszego znanego z imienia
architekta. Zabytki – piramida schodkowa w
Sakkara, posąg Dżesera (Muzeum Kairskie).
Stolica kraju zostaje przeniesiona do Memfis.
Dynastia IV
(2629–2504
p.n.e)
– szczyt potęgi Starego Państwa, epoka piramid.
Faraonowie m.in. Snefru (Snofru), Chufu
(Cheops), Dżedefre, Chafre (Chefren), Menkaure (Mykerinos),
Szepseskaf, Dżedefptach. Zabytki – Piramida
Łamana Snofru, Piramida Czerwona Snofru (obie w
Sakkara), Wielka Piramida Cheopsa, piramidy
Chefrena i Mykerinosa (wszystkie trzy w Gizie),
Sfinks w Gizie, piramida Dżedefre w Abu Roasz,
posążek i stela Chufu (Muzeum Egipskie), statki
rytualne Chufu (Muzeum Barki przy Wielkiej
Piramidzie).
Dynastia V
(2504-2347
p.n.e.), faraonowie m.in. Userkaf, Sahure,
Dżedkare, Unis. Powolny schyłek potęgi Egiptu,
następstwo tronu traci ciągłość – pierwsi
faraonowie tej dynastii byli tylko spowinowaceni
z rodem Cheopsa, ostatni Unis był prawdopodobnie
Libijczykiem i nie pochodził z wysokiego rodu.
Zabytki – piramidy w Sakkara i Abusir, pierwsze
Teksty
Piramid – napisy o charakterze religijnym
pojawiające się w piramidzie Unisa.
Dynastia VI
(2347-2216 p.n.e.),
faraonowie m.in. Teti, Pepi I i II, Merenre I i
II, pierwsza kobieta-faraon: Nitokris (wdowa po
Merenre II). Zabytki – piramidy w Sakkara,
Teksty Piramid.
Ok.
2181-2133 r. p.n.e. – Pierwszy Okres Przejściowy
Upadek władzy centralnej, wzrost roli władców
poszczególnych powiatów (nomów) – nomarchów,
zwiększenie obciążeń ludności, w efekcie czego
następuje coś w rodzaju rewolucji społecznej,
połączonej z rozpadem dzielnicowym.
Dynastie VII-VIII
rządzą w czasach rozpadu państwa na małe
jednostki terytorialne, z czasem skupione wokół
dwóch głównych ośrodków Dolnego i Górnego
Egiptu.
Dynastie IX-X
panują w Tebach
(Uaset)
w Górnym Egipcie i Herakleopolis w Dolnym.
Walki z najeźdźcami z Azji. Zabytki z tego
okresu: ciekawe papirusy z opowiadaniami tzw.
pesymistycznymi -
Pieśni harfiarza
z papirusu Harrisa (Muzeum
Brytyjskie w Londynie), Admonicje Ipuwera
(Holenderskie Muzeum Narodowe w Leidzie)
i Dialog pesymisty z własną
duszą
(Muzeum Berlińskie).
Ok. 2133-1786 r. p.n.e. – Średnie Państwo
Kolejny okres świetności Egiptu, przede
wszystkim pod względem gospodarczym i
kulturalnym. W literaturze i sztuce tworzy się
kanon, uważany za epokę klasyczną, wzorcowy
charakter ma także język egipski i
hieroglificzna forma jego zapisu. Następuje
rozwój rzemiosła i budownictwa. Pod koniec
okresu państwo znów się osłabia, a w Dolnym
Egipcie pojawia się coraz więcej imigrantów z
Azji, co z czasem znów doprowadzi do
destabilizacji władzy.
Dynastia XI
(2119-1991
p.n.e.). Pierwsi faraonowie tej dynastii (Montuhotep
I, Intef I, II i III) rządzą jeszcze tylko
Górnym Egiptem. Zjednoczenie kraju dokonuje się
za sprawą Montuhotepa II, który podbił Deltę ok.
2016 r. p.n.e., w 30 roku swego panowania.
Stolicą całego kraju stają się Teby. Główny
zabytek – świątynia grobowa Montuhotepa II w
Deir El-Bahari (obok późniejszej świątyni
Harszepsut).
Dynastia XII
(1991-1786 p.n.e.), faraonowie: Amenemhat
(I-IV), Senuseret (I-III), zwany także po grecku
Sezostrisem. Amenemhat I doszedł do władzy
królewskiej w wyniku zamachu stanu – za czasów
Montuhotepa III i IV był wezyrem. Był doskonałym
organizatorem i administratorem, wprowadził też
zasadę koregencji – jego najstarszy syn
Senuseret I współrządził z nim przez 10
ostatnich lat życia ojca. Amenemhat I został
zamordowany, w wyniku spisku „haremowego”. Za
czasów Senusereta II zagospodarowano oazę Fajum,
czyniąc z niej najżyźniejszy teren Egiptu oraz
projektowano budowę kanału, łączącego Nil w
rejonie Delty z Morzem Czerwonym (nie ma dowodów
archeologicznych na podjęcie realizacji tego
projektu). Jego syn, Senuseret III, zlikwidował
stanowiska władców prowincji – nomarchów,
zastępując je trzema namiestnikami królewskimi i
oparł władzę administracyjną na działalności
rządu z wezyrem na czele. Umocnił także
panowanie Egiptu nad Nubią i znaczną częścią
Palestyny. Z kolei jego syn, Amenemhat III
zasłynął głównie jako budowniczy jeziora Moeris
i położonego nad jego brzegami wielkiego
kompleksu budowli pałacowo-świątynnych, przez
starożytnych pisarzy określanego jako Labirynt.
Ostatnim władcą dynastii, a zarazem Średniego
Państwa była Neferusobek – córka Amenemhata III
i siostra wcześnie zmarłego Amenemhata IV.
Główne zabytki – piramidy w Sakkara, początki
budowy świątyni w Karnaku (Biała
Kaplica Senusereta I to obiekt z
najpiękniejszymi hieroglifami Egipcie), obelisk
Senusereta I w Helipopolis – najstarszy w
Egipcie, piramida Senusereta II w El-Lahun koło
Fajum, piramidy Senusereta III w Dahszur i
Hawarze koło Fajum, pozostałości świątyni
grobowej Amenemhata III koło jeziora Moeris,
utożsamianej z Labiryntem.
Dynastia XIII
(1794-1648
p.n.e.) w pierwszym okresie panuje nad całym
Egiptem, ale objawami osłabienia władzy
państwowej są przede wszystkim krótkie okresy
panowania poszczególnych faraonów. W ciągu
niespełna 60 lat na tronie zmieniło się ok. 30
królów (nie wiemy nawet dokładnie ilu, m.in.
rządzili wtedy Ugaf, Amenemhat V, Hor,
Sobekhotep, Chendżer). Pod koniec tej dynastii
władcy przenoszą stolicę z Iczi-taui do Teb,
wkrótce też tracą panowanie nad całym
terytorium, zachowując ciągłość władzy tylko na
południu.
To okres, w którym władzę sprawują – częściowo
równolegle w różnych częściach Egiptu - dynastie
XIII-XVII, a kraj traci integralność
terytorialną. Co najmniej dwie z nich są
dynastiami obcymi, wywodzącymi się z ludów,
nazywanych Hyksosami (od egipskiego Hekat
shasut – władcy obcych krajów). Plemiona z
Azji (ziemie palestyńskie, syryjskie i
jordańskie) osiedlały się we wschodniej Delcie
już od początków XVIII w. p.n.e., a gdy
nadarzyła się sprzyjająca okazja, wynikła z
osłabienia władzy państwowej – przejęły władzę
nad dolnym Egiptem. Stolicą Hyksosów stało się
Awaris (Hut-uret, wielki zamek), a zakres
terytorialny ich panowania sięgał niekiedy aż do
środkowej części kraju. Jednakże Hyksosi nie
starali się opanować kraju siłą, by narzucić mu
swoje zasady i przekonania, przeciwnie – w
pewien sposób sami zostali „podbici” przez
Egipcjan, bowiem przyjęli zarówno ich język, jak
i pismo, tytulaturę królewską, a także obyczaje
i religię. Głównym bogiem, czczonym w Awaris
stał się brat Ozyrysa – Set. Jednakże najeźdźcy
przynieśli ze sobą swojego rodzaju rewolucję w
transporcie i wojskowości: dzięki Hyksosom po
raz pierwszy sprowadzono do Egiptu nieznane tu
wcześniej konie, a w sztuce militarnej pojawiły
się rydwany bojowe.
I tę właśnie technikę przejęli od Hyksosów ich
najwięksi wrogowie – władcy tebańskiej XVII
dynastii. Jej ostatni król, Kemes (Kamose) pobił
Hyksosów, a jego brat, Jehmes (Ahmose) ok. 1540
r. p.n.e. zdobył Awaris i dokonał zjednoczenia
kraju pod swoim berłem. Jego też uważa się za
założyciela XVIII dynastii – pierwszej dynastii
Nowego Państwa.
Ok. 1550-1070 r. p.n.e. – Nowe Państwo
Okres największej potęgi gospodarczej,
politycznej i militarnej Egiptu, nie bez
wewnętrznych wstrząsów i walk, także o
charakterze ideologicznym. Państwo nad Nilem
staje się znów potęgą, której podporządkowana
jest znaczna część ówczesnego cywilizowanego
świata.
Dynastia XVIII
(1550-1292), jedna z najdłużej panujących
dynastii egipskich, której władcy pozostają do
dziś widomymi (często w dosłownym słowa
znaczeniu) symbolami potęgi państwa i niemal
wszyscy są do dziś znani: Jehmes - Ahmose,
Amenhotep I (grecka nazwa – Amenofis), Totmes I
(po grecku – Tutmosis), Totmes II, Hatszepsut,
Totmes III, Amenhotep II, Totmes IV, Amenhotep
III, Amenhotep IV – Echnaton, Semenchkare,
Tutanchamon, Aji, Horemheb. Sukcesja niemal do
końca dynastii cały czas pozostaje w jednej
rodzinie, choć nie koniecznie z „tego samego
łoża”. Za czasów Amenhotepa I królewski
architekt Ineni rozpoczął gigantyczną rozbudowę
świątyni Amona w Karnaku. Podobno za czasów
Amenhotepa I jego dworzanin Amenemhat wynalazł
urządzenie do mierzenia czasu – klepsydrę.
Totmes I doszedł do władzy po bezpotomnej
śmierci poprzednika (dokładniej – po
przedwczesnej śmierci jego synów) i by
zalegalizować sukcesję – pojął za żonę siostrę
poprzedniego faraona – Ahmes. Totmes I nakazał
architektowi Ineni rozpoczęcie budowy wielkiej
nekropoli w Dolinie Królów, rozbudowywał także
świątynię w Karnaku. Prowadził zwycięskie wojny
w Nubii i Palestynie, a jego wojska dotarły
podobno nawet do Eufratu. Córką Totmesa I ze
związku z główną królową Ahmes była Hatszepsut,
ale jego sukcesorem został syn Mutnefret –
Totmes II. Jednak, by legitymizować jego władzę,
przydano mu za żonę właśnie Hatszepsut, która
była jego przyrodnią siostrą. Był królem słabym
i prawdopodobnie już za jego życia faktyczna
władza spoczywała w rękach ambitnej pierwszej
małżonki. Po jego śmierci minowano faraonem
małoletniego syna z bocznej linii – Totmesa III,
zaś regencję objęła Hatszepsut. Miała do tego
tytuł jako faktyczna władczyni kraju, była w
dodatku macochą Totmesa III, jego ciotką (Totmes
II był jej bratem) oraz… teściową, jako że
małoletni król został w dzieciństwie ożeniony z
jej córką Neferure. W kilka lat po intronizacji
Totmesa, ciotka objęła formalnie rządy jako
pełnoprawny (z pełną tytulaturą królewską)
faraon, nawet kazała się w posągach przedstawiać
w męskim stroju i z… brodą, a młody król został
skazany na banicję, co w jego przypadku
oznaczało służbę w wojsku. Hatszepsut panowała
22 lata i wsławiła się głównie wysłaniem
ekspedycji do otoczonej legendami krainy Punt
(prawdopodobnie w Somalii), skąd przywożono do
Egiptu złoto, kość słoniową i przyprawy, a także
budową wspaniałej świątyni grobowej w dolinie
Deir El-Bahari na zachodnim brzegu Nilu,
naprzeciw Karnaku. Świątynia jest dziełem jej
nadwornego architekta, powiernika i zapewne
kochanka Senmuta. Za jego sprawą stanęły także
najwyższe obeliski w Karnaku. Jednakże znaczenie
kraju mocno osłabło, na peryferiach panoszyli
się intruzi, tak że gdy Hatszepsut zmarła i
pochowano ją w Dolinie Królów (a nie Królowych),
Totmes III ponownie objął rządy i musiał
odwojowywać potęgę Egiptu, do czego zresztą miał
znakomite predyspozycje jako doświadczony
żołnierz. Stoczył m.in. bitwę pod Kadesz w
Palestynie, podporządkowując sobie tereny od
morza Śródziemnego po Eufrat. Ogółem odbył 17
zwycięskich kampanii do Azji i do Nubii, stoczył
dziesiątki bitew – i żadnej nie przegrał.
Rozwijał także sztukę i rozbudowywał Karnak, ale
zadbał również o zemstę nad duchem macochy,
niszcząc wszędzie – gdzie tylko zdołał – posągi
i imiona Hatszepsut.
Jego następcą został jego syn (z małżeństwa z
drugą córką Hatszepsut – Meritre) Amenhotep II –
także wybitny dowódca (podobno obdarzony
niezwykłą siłą fizyczną), zwycięzca kolejnych
kampanii azjatyckich. Jego następca, Totmes IV,
uważany jest z kolei za władcę pokojowego, choć
doszedł do władzy w podejrzanych
okolicznościach, po śmierci starszego brata. Aby
legitymizować swoje prawo do tronu, umieścił
między łapami Wielkiego Sfinksa w Gizie stelę,
której treść opowiada, iż władza królewska była
nagrodą za wydobycie posągu bóstwa spod piasków
pustyni.
Jego syn, Amenhotep III, jest uważany słusznie
za największego władcę XVIII dynastii, choć
tylko w pierwszych latach panowania imperialne
panowanie Egiptu nad krajami ościennymi było
pewne i skuteczne. Władza faraona sięgała na
północy po Cypr, Rodos i Kretę, podporządkowana
mu była też Palestyna i Nubia. Jednakże w
późniejszych czasach plemiona Habiru,
identyfikowane z Hebrajczykami, zawojowały
Palestynę, Syrię zajęli Hetyci, a król skupił
się na sprawach wewnętrznych i utrwalaniu swej
potęgi przy pomocy wielkich budowli. Za jego
czasów powstała świątynia w Luksorze, świątynia
grobowa w Tebach Zachodnich (której fragmenty,
przedstawiające pomniki Amenhotepa III, ocalały
do dziś i znane są jako Kolosy Memnona),
zbudował też grobowiec w zachodniej części
Doliny Królów.
Pod koniec panowania tego władcy – zapewne za
sprawą wszechpotężnej pierwszej małżonki faraona
– królowej Teje, coraz większą rolę zaczął
ogrywać kult boga Atona, przedstawianego w
postaci tarczy słonecznej. Amenhotep III rządził
36 lat, a po nim tron objął jego syn Amenhotep
IV, który wprowadził monoteistyczny kul Atona,
sam przybierając nowe imię Echnaton i przenosząc
stolicę z Teb (będących ośrodkiem kultu Amona)
do nowo założonego miasta Achet-aton (Horyzont
Atona) w środkowym Egipcie (dziś Tell-el-Amarna).
Poza reformą religijną, Echnaton wprowadził
również reformę estetyczną, zrywając z
dotychczasowym hieratycznym wizerunkiem władców,
przedstawianych w „bezczasowej młodości”, zawsze
tak, by postać zawierała jak największą
powierzchnię i nakazując portretowanie siebie w
stylu realistycznym. Stąd portrety pokazujące
człowieka najwidoczniej chorego, prawdopodobnie
z wodogłowiem, wychudłą twarzą i obwisłym
brzuchem. Niestety, usłużni artyści odrzuciwszy
jeden kanon – natychmiast stworzyli nowy i
zaczęli przedstawiać członków rodziny faraona i
jego dworaków tak, jak i faraona… Najbardziej
znaną członkinią rodziny Echnatona była jedna z
jego żon, prawdopodobnie azjatyckiego
pochodzenia – Nefertiti (Nefretete).
Reforma Echatona przetrwała niewiele dłużej od
jego panowania. Przez krótki okres rządów jego
następcy (zapewne przyrodniego brata)
Semenchkare, za którego prawdopodobnie rządziła
Nefretete, trwał jeszcze kult Atona, a nawet
kolejny faraon, sławny Tutnachamon, poczatkowo
nazywał się Tut-Anch-Aton, żywa postać Atona.
Jednakże gdy ów syn Echnatona i jednej z jego
sióstr doszedł do władzy w wieku 10 lat, rządził
za niego wezyr Aji, brat „starej królowej” Teje,
będący, jak się potem okazało, człowiekiem
kapłanów Amona z Teb. Za jego sprawą przywrócono
kult Amona, stolica w Achet-Aton została
zlikwidowana i przeniesiona do Memfis w Dolnym
Egipcie, a gdy Tutanchamon po 10 latach
panowania rozstał się ze światem w dość
podejrzanych okolicznościach – wezyr zajął jego
miejsce. Po Aji panował jeszcze zupełny
outsider, nominowany przez poprzednika na
najwyższe stanowisko – generał wojsk królewskich
Horemheb. Jego blisko 30-letnie panowanie było
jednak okresem pokoju i porządkowania państwa, a
faraon ten zasłynął przede wszystkim
porządkowaniem egipskiego prawa, co zostało
opisane na steli, zwanej Edyktem Horemheba,
którego kopia została znaleziona w świątyni
Amona w Karnaku.
Najważniejsze zabytki XVIII dynastii: Zespół
świątynny w Karnaku, Kolosy Memnona w Zachodnich
Tebach, Świątynia Hatszepsut w Deir-el-Bahari,
grobowce w Dolinie Królów, zespół posągów i
płaskorzeźb przedstawiających Echantona i jego
rodzinę (Muzeum Egipskie w Kairze), głowa
Nefretete (Muzeum Berlińskie), posągi Totmesów i
Amenhotepów w Muzeum Egipskim w Kairze.
Dynastia XIX
(1292-1186
p.n.e.)
to
kontynuacja mocarstwowej polityki Egiptu na
arenie międzynarodowej oraz pokoju w polityce
wewnętrznej, nakierowanej na uwiecznianie
pamięci władców, m.in. poprzez dalszy
monumentalizm w budownictwie. Najbardziej
znanymi przedstawicielami tej dynastii są
faraonowie o imionach Ramzes i Seti.
Dynastię zakłada człowiek z arystokratycznego
rodu z Delty, pełniący – podobnie jak jego
poprzednik i zwierzchnik Horemheb - funkcję
dowódcy królewskich łuczników i generała armii,
Paramessu. Horemheb, niemający legalnych
potomków, uczynił go głównodowodzącym wojska,
potem wezyrem, a na koniec – swoim następcą.
Nowy król przyjął imię Ramzes (eg.
Ra-mes-su,
Ra urodził go) i stał się założycielem jednej z
najsłynniejszych dynastii Nowego Państwa.
Rządził niespełna dwa lata, od początku
ustanawiając koregentem i następcą swojego syna
– Seti I, który rozpoczął starania o odzyskanie
panowania Egiptu nad Palestyną i Syrią,
kontynuował budowę i zdobienie świątyni w
Karnaku i pozostawił po sobie jeden z
najpiękniejszych grobowców w Dolinie Królów.
Jego synem był Ramzes II, zwany Wielkim,
słusznie uważany za najwybitniejszego z
faraonów. Miał ponad 185 cm wzrostu, żył 91 lat,
panował samodzielnie 66 lat, a wcześniej przez
11 lat był współwładcą z Setim I. Miał co
najmniej 15 legalnych żon – najważniejszą i
najpiękniejszą była Nefertari - i niezliczoną
ilość konkubin. Pozostawił ok. 100 synów i 50
córek. W czasie jego panowania ponownie
podporządkowano Egiptowi cały Bliski Wschód, co
nastąpiło w wyniku kilku błyskotliwych kampanii
wojennych, w czasie których w 1280 r. p.n.e.
odbyła się bitwa pod Kadesz (dziś Syria), kiedy
to wojska egipskie pod wodzą Ramzesa starły się
z siłami Hetytów dowodzonymi przez króla
Muwatallisa II, wspieranymi przez sojuszników z
Palestyny i Azji Mniejszej. Militarnie
zwyciężyli Egipcjanie, ale wojna nie przyniosła
rozstrzygnięcia i dopiero następne lata
przyniosły pokój, a nawet współpracę między tymi
mocarstwami. Ramzes II toczył także zwycięskie
wojny z Libią i Nubią.
Wielkie inwestycje wewnętrzne Ramzesa w kraju to
przede wszystkim założenie nowej stolicy
Pi-Ramesse, na obrzeżu Awaris, rozbudowa
świątyni w Karnaku (wielka sala hipostylowa),
budowa własnej świątyni Ramesseum w zachodnich
Tebach i dwóch świątyń w Abu Simbel, oraz
świątyni w Abydos. Pochowany został w Dolinie
Królów, a jego mumia została odnaleziona w
stanie nieuszkodzonym. Dziś prezentowana jest w
Muzeum Egipskim w Kairze.
Następcą Ramzesa II został Merenptah – jego
trzynasty z kolei męski potomek (pozostali
pretendenci umarli wcześniej niż długowieczny
ojciec…). Wstąpił na tron w wieku 60 lat,
panował 10 lat i spędził je głównie na wojowaniu
z Libijczykami i ludami palestyńskimi – w tym z
plemionami Izraela, która to nazwa plemienna po
raz pierwszy w historii pojawia się w tekście
wyrytym w początkach XIII w. p.n.e. na steli,
zapisana hieroglifami
ysyriar.
Inne batalie, toczone za jego panowania, miały
za zadanie ukaranie buntującej się często Nubii
oraz odparcie inwazji
Ludów Morza,
pod którą to nazwą zazwyczaj widzi się luźną
federację plemion z pobrzeży i wysp Morza
Śródziemnego - Kreteńczyków, Greków, Filistynów
i Etrusków.
Po jego śmierci kolejni faraonowie, choć wywodzący się od Ramzesa II i Merenptaha, okazują się władcami słabymi, a integralność państwa staje się coraz bardziej zagrożona. Ostatnim władcą XIX dynastii jest królowa Tauseret, początkowo współregentka, potem samodzielnie panująca (ale tylko dwa lata) jako faraon.
Największe zabytki XIX dynastii: świątynie Ramesseum w Zachodnich Tebach i Abu Simbel, mumia Ramzesa II w Muzeum Egipskim w Kairze.
Dynastia XX (1186-1070 p.n.e.) uchodzi za ostatnią wielką dynastię w dziejach starego Egiptu. Założył ją Setnacht, najprawdopodobniej będący jednym z późnych synów Ramzesa II. Ale po zaledwie dwuletnim panowaniu zastąpił go jego syn Ramzes III, godny następca swego dziada. Przyszło mu znów toczyć ciężkie walki z inwazją z zachodu, północy i wschodu. Libijczyków pokonał, ale zezwolił im potem na osiedlanie się w rejonie Delty, co przyniosło fatalne skutki, bo po latach znów trzeba było z nimi walczyć. Najbardziej zacięte boje toczył Ramzes III na terenie Kanaanu, gdzie pod naporem „Ludów Morza” upadały garnizony hetyckie i egipskie, a wkrótce Filistyni, Grecy i ich sojusznicy z wysp zagrozili bezpośrednio ziemiom egipskim. W 1190 r. p.n.e. znaleźli się na wschodnim skraju delty Nilu, gdzie doszło do zaciętej bitwy z wojskami Ramzesa III, w wyniku której inwazja została odparta. Jednakże „Ludy Morza” wkrótce rozbiły imperium Hetytów i mocno usadowiły się na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego, choć formalnie Egipt nadal sprawował kontrolę nad tym terenem i pobierał od tamtejszych ludów podatki.
Największym dokonaniem architektonicznym Ramzesa III było wybudowanie pałacu i świątyni w Tebach Zachodnich, w rejonie dzisiejszego Medinet Habu. Płaskorzeźby i teksty hieroglificzne na ścianach i pylonach świątyni przedstawiają dokonania militarne faraona. Zbudował także świątynię Chonsu w Karnaku. Za jego czasów stolice Egiptu ponownie przeniesiono z Pi-Ramzes do Teb.
Uważa się, że w 32 roku panowania Ramzesa zawiązano spisek (nazywany „haremowym”, bo miał on na celu wyniesienie na tron syna jednej z wielu żon faraona), w wyniku którego doszło do zamachu stanu. Egiptolodzy nie są zgodni co do jego skutków – uważa się przeważnie, że Ramzes III jednak przeżył i zmarł dopiero w czasie procesu zamachowców. Następni władcy z tej dynastii, wywodzący się z jego licznej rodziny (przeważnie synowie lub wnukowie) wszyscy nosili imię Ramzes, jednakże żaden nie dorównał mu wielkością. Kraj pogrążał się w kryzysie gospodarczym i administracyjnym, wraz z osłabieniem władzy centralnej wzrastało zagrożenie zewnętrzne. Pojawiały się braki w zaopatrzeniu, na skutek czego doszło do pierwszego zapisanego w dokumentach strajku robotników w Deir El-Medina. Niebawem Górny Egipt usamodzielnił się pod władzą kapłanów Amona z Teb, których zaatakował namiestnik królewski w Nubii. Bunt wojskowego garnizonu nubijskiego, połączony z zajęciem Teb i uwięzieniem głównych kapłanów zakończył się dopiero po interwencji wojsk wywodzących się z północnej części kraju, przeważnie składających się z najemników libijskich. Na ich czele stanął zdolny dowódca wojskowy, a zarazem kapłan, prawdopodobnie pochodzenia libijskiego, o imieniu Herhor.
Na Ramzesie XI kończy się XX dynastia i panowanie faraonów o tym imieniu. Tylko dla porządku dodam, że spośród bohaterów „Faraona” Bolesława Prusa główny bohater Ramzes XIII i jego ojciec – Ramzes XII nigdy nie istnieli, zaś kapłan Herhor rzeczywiście objął władzę po ostatnim z Ramessydów.
Główne zabytki: świątynia w Medinet Habu, grobowce w Dolinie Królów, mumie Ramzesa III i niektórych jego potomków w Muzeum Egipskim w Kairze.
Ok. 1085-664 p.n.e. – Trzeci Okres
Przejściowy
Na cztery stulecia Egipt pogrążył się w chaosie, a jego potęga bezpowrotnie odeszła do przeszłości. Jeszcze za życia Ramzesa XI, który panował, ale realnie nie rządził, państwo rozpadło się na trzy niezależne ośrodki. Dolnym Egiptem rządził namiestnik Smendes, Górnym – arcykapłan Herhor, zaś Nubią, która usamodzielniła się od metropolii – namiestnik Panehsi. Pierwsi dwaj z czasem przyjęli tytulaturę królewską i uważali się za faraonów, a władza w obu ośrodkach sprawowana była dziedzicznie. Do Dynastii XXI (lata 1070-946 p.n.e. w Tanis i 1080-945 p.n.e. w Tebach) zalicza się więc zarówno zarządców Dolnego, jak i Górnego Egiptu. Zjednoczenie kraju następuje za czasów Dynastii XXII (lata 946-722 p.n.e.), wywodzącej się z Libii, której założyciel Szeszonk I toczył zwycięskie (opisane w Starym Testamencie) boje z ludami Izraela, ponownie podporządkowując Egiptowi Palestynę. Z czasem jednak kraj znów został podzielony. Wywodzący się z Libii królowie panowali w niektórych miastach Dolnego Egiptu, niekiedy także w Tebach w ramach kolejnej Dynastii XXIII (830-715 p.n.e.). W Sais i Memfis w Delcie panowali królowie z Dynastii XXIV (740-714 p.n.e.), zaś w południowej części kraju, potem także w północnej rządzili ciemnoskórzy faraonowie wywodzący się z Nubii, wchodzący w skład Dynastii XXV, tzw. kuszyckiej (746-655 p.n.e.), którym w VII w. p.n.e. udaje się zjednoczyć kraj. Od północnego wschodu jednak do Egiptu zbliża się nawała asyryjska, z którą początkowo skutecznie walczy kuszycki faraon Taharka.
667 r. p.n.e. – Asyryjczycy pod wodzą Assurbanipala wkraczają do Delty i po krótkim oblężeniu zdobywają Memfis, a rok później – Teby. Taharka ucieka do rodzinnej Napaty w Nubii, a Assurbanipal, po stłumieniu powstania w Delcie osadza na tronie Sais Egipcjanina Necho, zaś w Athribis jego syna Psametyka. Obaj zapoczątkowują XXVI dynastię, zwaną także saicką.
664-332 r.
p.n.e. – Epoka Późna
Kolejne wieki upadku Egiptu, wyniszczonego walkami wewnętrznymi, a przede wszystkim przeciwstawianiem się następnym falom najazdów ze wschodu i północy. Po wyparciu Asyryjczyków Egipt zajmują Persowie, by wkrótce samemu zostać pokonanymi przez Greków.
Dynastia XXVI Saicka (664-525 p.n.e.), założona w zasadzie przez asyryjskiego mianowańca Necho, który był najpierw jednym z przywódców powstania, wymierzonego w najeźdźców, a po wzięciu do niewoli i poddaniu praniu mózgów w Asyrii wraz z synem – stał się powolnym instrumentem w rękach okupantów. Po śmierci ojca, który zginął z rąk jednego z królów tebańskich, Psametyk objął władzę i po kilku latach nie tylko uniezależnił się od Assurbanipala, ale nawet wystąpił przeciw niemu zbrojnie, a potem opanował w pokojowy sposób górną część kraju i został panem całego Egiptu. Z Asyrią zawarł pokój i otworzył Egipt na infiltrację Greków oraz Żydów, którym udzielał pomocy i interesował się ich kulturą. Był zarazem konserwatystą egipskim w dziedzinie sztuki i religii i doprowadził do względnego wzmocnienia roli Egiptu w basenie Morza Śródziemnego oraz do podniesienia roli faraona w państwie. Jego syn, Necho II, w sojuszu z dawnym wrogiem – Asyrią podejmował wojny z kolejnym mocarstwem wschodnim, które dążyło do opanowania Palestyny i samego Egiptu – Babilonią. Herodot twierdzi, że to z rozkazu tego faraona Fenicjanie ok. r. 600 p.n.e. po raz pierwszy opłynęli Afrykę.
Sukcesja w rodzinie następowała przez kilka pokoleń bez przeszkód aż do momentu, kiedy w 570 r. zamachu stanu dokonał generał królewski – Jahmes II – Amasis. Dobry wódz i niezły dyplomata, panował 44 lata, aż do inwazji babilońskiego króla Nabuchodonozora II na Deltę. Babilończycy nie opanowali Egiptu i złupiwszy część kraju – wycofali się, a na horyzoncie pojawiło się nowe niebezpieczeństwo, największe w schyłkowym okresie dziejów Egiptu – wojna z Persami. Król perski Kambyzes II najechał Egipt już w okresie panowania syna Amasisa – Psametycha III. W 525 r. w czasie bitwy pod Peluzjum wojska faraona zostały przez Persów pokonane, a on sam uprowadzony do Suzy, gdzie zmuszono go do popełnienia samobójstwa. Wkrótce potem najeźdźcy opanowali cały kraj, zapoczątkowując pierwszą perską okupację kraju przez wojska Achemenidów.
Dynastia XXVII (525-404 p.n.e.) to władcy perscy (od Kambyzesa II do Artakserksesa II), rządzący podbitą prowincją ze stolicy w Suzie i Persepolis. Mimo, że już Kambyzes ogłosił się faraonem, jednak nie został uznany ani przez ludność, ani przez kapłanów, a jego następcy także nie zdołali się zasymilować z Egipcjanami. W 405 r. p.n.e. w Delcie wybuchł bunt przeciwko Persom, którzy po kilkumiesięcznych walkach, zajęci znacznie bardziej frontem greckim i wewnętrznymi sprawami swojego imperium, opuścili Egipt oddając władzę przywódcy buntu – Amenirdisu (Amyrtajos), który opanował znaczną część kraju m.in. dzięki najemnikom ze Sparty i przywrócił władzę egipską. Był on jedynym faraonem dynastii XXVIII (404-399 p.n.e.).
Dynastia XXIX (399-380 p.n.e.) została zapoczątkowana przez Neferitesa I, w wyniku zamachu stanu. Początkowo próbujący prowadzić aktywną politykę antyperską, faraon zawarł sojusz obronny ze Spartą, próbował współdziałać w budowie floty tej prowincji, ale na skutek zdrady jego działania zostały zablokowane, flotę Persowie rozbili koło Rodos, a Neferites poświęcił się odtąd polityce wewnętrznej. Panował teoretycznie nad całym Egiptem, a stolicę ustanowił w Memfis. Jego następcy rezydowali w mieście Mendes.
Dynastia XXX (380-342 r. p.n.e.) to ostatnia w dziejach rdzennie egipska rodzina panująca. Jej założyciel, Nektanebo I, doszedł do władzy obalając Neferitesa II. Nadal głównym celem polityki Egiptu było w tym czasie przeciwstawianie się naporowi Persów i współdziałanie z antyperską koalicją Greków. Ostatni, trzeci faraon tej dynastii, Nektanebo II (który też doszedł do władzy, obalając zbrojnie swego wuja, Tachosa), okazał się ostatnim Egipcjaninem na tronie faraonów. W 343 r. p.n.e. jego wojska uległy armii perskiej pod wodzą Artakserksesa III, która wkrótce opanowała cały kraj. Król uciekł do Nubii, gdzie dokonał żywota.
Dynastia XXXI (343-332 r. p.n.e.) to rządy okupantów, tzw. Drugie Panowanie Perskie. Rządy Artakserksesa III, Arsesa i Dariusza III kończą się wraz z upadkiem imperium, które rozpada się pod ciosami wojsk Aleksandra Macedońskiego.
332-309 r. p.n.e. - Rządy
macedońskie
Po zdobyciu terenów zajętych przez Persów w Fenicji i Palestynie jesienią 332 r. Aleksander Wielki wkroczył koło Peluzjum na tereny Delty, gdzie był przyjmowany jak wyzwoliciel. Praktycznie bez walki zajął Dolny Egipt i w Memfis został ukoronowany na faraona. Wkrótce potem na zachód od Delty, na wybrzeżu Morza Śródziemnego, na ruinach staroegipskiego miasta Rakotis założył jedno z najsłynniejszych i największych miast starożytności – Aleksandrię. Wiosną 331 r. po półrocznym pobycie opuścił Egipt, którym potem w jego imieniu rządzili miejscowi administratorzy, zaś wojsko pozostawało w rękach dowódców macedońskich. Powrócił tu dopiero po śmierci, kiedy to w 321 r. p.n.e. jego zabalsamowane ciało, transportowane z Babilonu do Macedonii zostało porwane przez Ptolemeusza, przewiezione do Aleksandrii i tu ceremonialnie pochowane – w miejscu, którego do dziś nie udało się odnaleźć. Jego formalni następcy – przyrodni brat, niepełnosprawny umysłowo Filip Arridajos i syn (ze związku z perską księżniczką Roksaną), Aleksander II – nigdy nie byli w Egipcie, a faktyczną władzę od 323 r. zaczął tu jako satrapa sprawować jeden z dowódców wojskowych Aleksandra – Ptolemeusz.
332-30 r. p.n.e. – Epoka
Ptolemeuszy
Wywodzący się z Macedonii najeźdźcy stali się bardziej faraońscy niż faraon, asymilując wszystkie zwyczaje, stroje i religię starożytnego Egiptu i na tym pniu zaszczepiając ze znakomitym skutkiem elementy kultury, prawodawstwa i organizacji państwowej Grecji. Dynastia Ptolemeuszy, nazywana też dynastią Lagidów stała się najdłużej panującą formacją w dziejach Egiptu. Jej założyciel, Ptolemeusz syn Lagida, został mianowany satrapą Egiptu zaraz po śmierci Aleksandra Wielkiego i sprawował władzę na tym terenie początkowo w imieniu następców Aleksandra, a od 309 r. – samodzielnie. W 305 r. p.n.e. został ogłoszony królem Górnego i Dolnego Egiptu, a stolica zostałą Aleksandria. W tym właśnie mieście za sprawą Ptolemeusza I (który przyjął przydomek Soter – zbawca) założono pierwsze Muzejon i słynną Bibliotekę Aleksandryjską, wybudowano też latarnię morską na wyspie Faros, która została uznana za jeden z cudów świata starożytnego.
W czasie walk diadochów (czyli dawnych dowódców wojsk Aleksandra), jakie nastąpiły w wyniku rozpadu armii i imperium Aleksandra, Ptolemeusz przywrócił władzę Egiptu nad Syrią i Palestyną, podporządkował sobie także Cypr i część wysp na Morzu Egejskim. Już niebawem Aleksandria stała się stolicą kulturalną ówczesnego świata, przyciągając licznych pisarzy, filozofów, historyków i matematyków. To właśnie tutaj, za czasów Ptolemeusza II Filadelfosa w III w. p.n.e. przetłumaczono na grecki żydowski Stary Testament (wersja znana jako Septuaginta – Siedmioksiąg). Jednakże okres ptolemejski to także czas nieustannych intryg pałacowych, morderstw politycznych, ojco-, brato- i dzieciobójstwa, walk wewnętrznych i zewnętrznych. Mimo iż wszyscy faraonowie tej dynastii mówili i zachowywali się po grecku, jednakże bardzo dbali o zachowanie odrębności politycznej i kulturowej Egiptu, w miarę możności próbując być ważnymi graczami na arenie międzynarodowej. Tę politykę kontynuowali następcy pierwszego Ptolemeusza w linii męskiej i żeńskiej, bowiem także kobiety sprawowały u Ptolemeuszy władzę królewską (w tym siedem o imieniu Kleopatra). Z czasów Ptolemeusza V Epifanesa i Kleopatry I pochodzi słynny Kamień z Rozetty, dzięki któremu rozszyfrowane zostały pierwsze hieroglify.
Najsłynniejszą z ptolemejskich królowych była Kleopatra VII, która objęła władzę w 51 r. p.n.e. w wieku 18 lat, jako żona swego 13-letniego brata Ptolemeusza XIII. W wyniku intryg pałacowych pozbawiona władzy, w 47 r. p.n.e. odzyskała tron przy pomocy wojsk rzymskich dowodzonych przez Juliusza Cezara, który został jej kochankiem i ojcem jej najstarszego syna. W 46 r. p.n.e. wyjechała wraz z nim do Rzymu, skąd powróciła po jego zabójstwie w 44 r. W czasie toczących się walk o władzę nad imperium chciała pozostać neutralna, jednak ostatecznie związała się z Markiem Antoniuszem, który został ojcem trójki jej dzieci, a w 34 r. p.n.e. zatwierdził władzę Kleopatry i Ptolemeusza XV Cezariona (syna Cezara) nad Egiptem. W wyniku wojny z Oktawianem Augustem, do której Kleopatra włączyła przeciw Rzymowi Egipt, doszło w 31 r. do przegranej przez Antoniusza bitwy pod Akcjum. Rok później Aleksandria została zdobyta, Antoniusz popełnił samobójstwo, także Kleopatra zabiła się 12 sierpnia 30 r. p.n.e., dając ukąsić się jadowitej kobrze. W tym dniu skończyła się epoka Egiptu faraonów.
Najważniejsze zabytki: miasto Aleksandria, kamień z Rozetty, świątynia Horusa w Edfu.
30 r. p.n.e. – 395 r. n.e. –
Epoka Rzymska
Po zajęciu Egiptu przez Oktawiana Augusta kraj był traktowany jak prowincja rzymska, choć z osobnym statusem administracyjnym i politycznym, zarządzana przez namiestnika cesarza w randze prefekta, który w poszczególnych nomach powoływał podległych sobie strategów. Kraj nad Nilem traktowany był jako główny dostawca zboża dla Rzymu, stąd też spore zainteresowanie Rzymian sprawnym funkcjonowaniem systemu nawadniania i organizacji rolnictwa, a także transportu. Religia staroegipska, aczkolwiek z elementami synkretycznymi, przeniesionymi z Grecji, wyznawana była w całym kraju bez przeszkód ze strony okupantów, którzy swoim zwyczajem niektóre jej elementy włączyli do oficjalnego ideologicznego systemu rzymskiego poprzez kolejne łączenie bóstw egipskich z rzymskimi. Powstawały także nowe dzieła architektury (amfiteatr z II w. n.e. w Aleksandrii, świątynia Izydy i Kiosk Trajana na wyspie File, nilometr w Elefantynie), zaś staroegipskie zabytki (głównie obeliski) wywożono do Rzymu. Do cennych zabytków tamtej epoki należą też portrety trumienne z oazy Fajum (dziś w Muzeum Egipskim w Kairze).
Koniec epoki (kolejny już…) symbolicznie wyznacza data 394 r. n.e., kiedy to powstał ostatni znany zapis hieroglificzny, wyryty na ścianach świątyni na wyspie File.
395-641 – Egipt chrześcijański
Za apostoła chrześcijaństwa w Egipcie uchodzi ewangelista św. Marek, który dotarł tu w I w. i został biskupem w Aleksandrii, a w 68 r. poniósł męczeńską śmierć z ręki Rzymian. Pustynie Egiptu przyciągały zarówno uciekinierów z Palestyny, jak i zwolenników coraz popularniejszego życia pustelniczego i monastycznego. Wyznawcy chrześcijaństwa stawali się w Egipcie coraz liczniejsi, choć w znacznej mierze wywodzili się z imigrantów. Od III stulecia władza Rzymu słabła coraz bardziej, a od 330 r. za sprawą cesarza Konstantyna Wielkiego siedzibą cesarstwa stało się Bizancjum – później nazwane Konstantynopolem. Religia chrześcijańska stała się wyznaniem preferowanym, a dawne tereny rzymskie w Azji i Afryce zostały podporządkowane cesarstwu wschodniemu. W sensie religijnym jednakże Egipt – choć formalnie chrześcijański – uległ herezji monofizyckiej, głównie za sprawą panującego od 444 r. w Aleksandrii patriarchy Dioskurosa, który odrzucił przyjęte na soborze chalcedońskim wyznanie wiary, uznające zarazem boską, jak i ludzką naturę Chrystusa (monofizyci uważali, iż Chrystus ma wyłącznie boską naturę). Za jego sprawą w 451 r. powstał w Egipcie Koptyjski Kościół Ortodoksyjny, zwalczany przez oficjalne Bizancjum, które formalnie sprawowało nad Nilem władzę zarówno polityczną jak i duchową. Z czasem nastąpiło swojego rodzaju zbliżenie do stanowiska soborowego i wyznawcy kościoła egipskiego (oraz kilku innych, ważnych w tym regionie wspólnot monofizyckich) uznawali się za miafizytów, reprezentujących pogląd pośredni, choć zawsze inny od bizantyjskiego. Koptowie, podkreślający swą egipską odrębność (samo słowo Kopt wywodzi się od greckiego aigyptos, Egipt), posługiwali się językiem miejscowym, który zapisywali przy pomocy nieco zmodyfikowanego alfabetu greckiego. Najsilniejsze ośrodki religijne utworzyły się w południowym Egipcie, a jeden z nich – w Faras - odkryli i badali po II wojnie światowej archeolodzy polscy z prof. Kazimierzem Michałowskim na czele. Cenne zabytki z tego okresu prezentowane są w Muzeum Narodowym w Warszawie. W Kairze istnieje do dziś interesująca dzielnica koptyjska. Współcześnie wyznawcy kościoła koptyjskiego stanowią jednak mniej niż 9 % populacji.
W VII w. Bizanzjum zostało mocno osłabione na skutek walk wewnętrznych oraz wojen z Persją. Ułatwiło to pod koniec I połowy tego stulecia błyskawiczny podbój Bliskiego Wschodu i północnej Afryki przez wojska arabskie. Egipt został opanowany w latach 640-642.
642-1250 – Rządy kalifów
Po bitwie pod Heliopolis wódz arabski Amr ibn al-Asa pokonał broniącego Egiptu brata bizantyjskiego cesarza Herakliusza – Teodora. W 641 r. patriarcha Aleksandrii Kyros wynegocjował blisko roczne zawieszenie broni, w czasie którego wojska bizantyjskie opuściły Egipt, a w 642 r. kraj włączono do organizacji państwowej kalifa Omara. Jeszcze w 645 r. Bizancjum na krótko odbiło Aleksandrię, odzyskaną przez Amra rok później, potem flota Konstantyna II w 654 r. próbowała dokonać inwazji na Egipt, ale została odparta i od tamtej pory Arabowie rządzili nad Nilem niepodzielnie, jedynie zmieniając personalne układy u steru władzy, w zależności od sytuacji w świecie muzułmańskim. Początkowo najeźdźcy zostali przyjęci przychylnie, bowiem Egipcjanie uważali ich za wyzwolicieli spod jarzma bizantyjskiego. Prawa do wyznawania starej religii i prowadzenia własnych interesów zostały zachowane, pozostał dawny system podatkowy i ukształtowany jeszcze za czasów staroegipskich podział administracyjny. Z czasem jednak – zwłaszcza po kilku próbach buntów na tle ekonomicznym – sytuacja Koptów zmieniała się na gorsze. W 706 r. arabski stał się oficjalnym językiem państwa. W kolejnych stuleciach Egipt był rządzony przez gubernatorów kalifatu Umajjadów i Abbasydów (od IX w. w imieniu kalifów rządzili Egiptem przeważnie gubernatorzy tureccy). W 969 r. generał Dżauhar as-Sikilli z dynastii Fatymidów zdobył Egipt, który stał się teraz częścią kalifatu zachodniego. Bezpośrednio potem rozpoczęto budowę nowej stolicy kraju, nazwanej na cześć Dżauhara - Kairem (Al Kahir to po arabsku – zwycięzca, żeńska forma nazwy Al-Kahira wynika z faktu, że po arabski medina, miasto, jest rodzaju żeńskiego). Za panowania Fatymidów Egipt, tradycyjnie próbujący rozszerzyć swe terytoria na północny wschód, stał się terenem, objętym zarówno sporami między zachodnim i wschodnim kalifatem (i konfliktów religijnych między szyitami a sunnitami), jak i obiektem zainteresowania rosnących w siłę Turków Seldżuckich (którzy w latach 1068-1074 okupowali nawet Kair), a przede wszystkim uczestniczył aktywnie w grze politycznej, związanej z krucjatami. W 1118 król jerozolimski Baldwin I najechał Egipt, lecz z powodu choroby szybko się wycofał, jednak w tym czasie Fatymidzi stracili na rzecz Franków większość posiadłości w Palestynie. Krzyżowcy pojawili się nad Nilem ponownie w 1162 r., po czym Egipt stał się kartą przetargową w kolejnych sojuszach i utarczkach między władcami post-krucjatowego Królestwa Jerozolimskiego, przedstawicielami Fatymidów i nową wschodnią potęgą – państwem wywodzącego się z tureckiego Kurdystanu Nur Ed-Dina i potem jego zięcia Saladyna, który w 1169 r. został wezyrem w Aleksandrii, a w 1171 r. usunął ostatnich Fatymidów i ogłosił przyłączenie Egiptu do kalifatu wschodniego, ogłaszając się sułtanem. Śmierć Nur Ed-dina w 1174 r. otworzyła Saladynowi drogę do pełnej władzy nad Bliskim Wschodem. W 1175 r. po przyłączeniu Syrii został przez kalifa w Bagdadzie nazwany sułtanem Egiptu i Syrii. Nad Nilem objęła rządy utworzona przezeń dynastia Ajjubidów (od imienia ojca Saladyna – Aj-Juba, Hioba), która formalnie sprawowała władzę do 1254 r. W tym czasie trwały nadal starcia wewnętrzne wśród poszczególnych członków rodziny panującej, w dodatku Egipt kilkakrotnie bywał terenem walk z uczestnikami kolejnych krucjat, a w 1249 r. część Delty została opanowana przez wojska króla Francji, Ludwika IX, przywódcy VII Krucjaty. Krzyżowców usunął z Egiptu dopiero Turanszach, jeden z ostatnich sułtanów ajjubidzkich.
1250-1517 – Rządy mameluków
Triumf Turanszacha był jednak krótkotrwały. W 1250 r. został zamordowany w wyniku przewrotu wojskowego, dokonanego przez służących w jego armii Mameluków – wywodzących się z dawnych jeńców (tureckich, kaukaskich lub bałkańskich) żołnierzy gwardii sułtańskiej, którzy od tego roku sprawowali w Egipcie faktyczną władzę. Formalnie mamelucy rządzili tu od 1259 r. przez ponad trzy stulecia. Początkowo była to dynastia bahryjska, wywodząca się z Kipczaków (Połowców) – ludności tureckiej z terenów na północ od Morza Czarnego. Zachodnia gałąź tego rodu osiedliła się na Węgrzech, była tam nawet spowinowacona z rodziną królewską. Za czasów pierwszych mameluków rozbudowano Kair, który stał się największym i najpiękniejszym miastem świata islamskiego. W 1390 r. władzę przejęła mamelucka dynastia Burdżytów, składająca się z dawnych żołnierzy pochodzenia kaukaskiego (głównie Czerkiesów i Gruzinów).
1517-1798 – Rządy tureckie
20 stycznia 1517 r. Kair został zdobyty przez tureckiego sułtana Selima I, który pokonał mameluków i wcielił Egipt do Imperium Ottomańskiego. Jednakże władzę w prowincji pozostawiono mamelukom, którzy odtąd stali się wasalami Stambułu. Na straży interesów tureckich pozostawiono kilka regimentów janczarów, zaś stanowisko paszy dawało władcom prawa do znacznej autonomii. Krajem w praktyce rządzili jednak emirowie (w miastach) i bejowie (na prowincji i w wojsku), wywodzący się przeważnie z mameluków.
Korzystając z osłabienia imperium w czasie wojny turecko-rosyjskiej, jeden z dowódców wojskowych, Ali-bej w 1769 r. ogłosił niepodległość Egiptu, próbując uniezależnić się od Turcji. Mamelucy powrócili na krótko do bezpośredniego sprawowania władzy, w 1786 r. Wielka Porta przywróciła swoje rządy, jednakże na krótko, bo w ostatnim dziesięcioleciu XVIII w. do władzy doszli znów mameluccy bejowie – Ibrahim i Murad.
1798-1801 – Okupacja francuska
W lipcu 1798 r. wojska francuskie pod wodza
Napoleona Bonaparte lądują w Aleksandrii i
rozpoczynają marsz na Kair, pod pretekstem
pomocy dla władz tureckich w pokonaniu rebelii
mameluków. W opublikowanych po arabsku ulotkach
Napoleon deklaruje aprobatę dla Islamu i nauk
proroka Mahometa, zawartych w Koranie, a zarazem
obiecuje zaprowadzenie w Egipcie zasad równości
obywatelskiej. 21 lipca 1798 dochodzi do walnej
bitwy z wojskami mameluków, nazywanej Bitwą pod
Piramidami (choć w rzeczywistości odbywała się
ona pod Embabeh, dziś Imbaba, przeszło 17
kilometrów na północny wschód od Gizy). Cztery
dni później Francuzi zajęli Kair. Napoleon
opuścił Egipt, powierzając dowództwo generałowi
Jean Baptiste Kléberowi, który jednakże w
połowie 1899 r. zginął w zamachu z rąk
muzułmańskiego fanatyka. Jeszcze wcześniej, 1 i
2 sierpnia 1898 r. Anglicy pod dowództwem
admirała Nelsona zaatakowali u ujścia Nilu (tzw.
Bitwa pod
Abukir) flotę francuską, niszcząc ją
całkowicie i ustalając niepodzielne panowanie
Wielkiej Brytanii na morzu. Francuskie
ekspedycje, mające na celu zajęcie Górnego
Egiptu nie powiodły się, ponadto w samym Kairze
i na prowincji co i raz wybuchały powstania
antyfrancuskie, wszczynane przez mameluków lub
ludność cywilną – zarówno muzułmańską, jak i
koptyjską. Na domiar złego Turcja, dla
udzielenia której pomocy rzekomo Francuzi
wkroczyli do Egiptu, już po bitwie pod Abukir
odwróciła sojusz i sprzymierzywszy się z
Anglikami, przystąpiła do kontrofensywy. W
efekcie, 27 czerwca 1801 r. garnizon francuski w
Kairze został przez Anglików i Turków zdobyty, a
Francuzów zmuszono do opuszczenia Egiptu.
Jednakże nie była to wyprawa całkowicie
nieudana, bowiem towarzyszący Napoleonowi uczeni
odkryli wówczas dla świata egipskie
starożytności, a publikacja
Description de l’Egypte Dominique’a Vivant
Denona stała się początkiem egiptologii. Jednym
z efektów kampanii było także odczytanie (ale
dopiero w 1822 r.) hieroglifów przez Jean
François Champolliona. Francja stała się czołową
potęgą egiptologiczną świata, co w przyszłości
miało doprowadzić do umocnienia jej roli
politycznej w Egipcie i krajach Lewantu (gdzie
Francuzi są trwale obecni od epoki krucjat).
1801-1953 – Albańska dynastia Mohammeda Alego
Po wygnaniu Francuzów, do władzy w Egipcie
ponownie doszli Turcy, którzy w pierwszym
rzędzie dążyli do likwidacji pozycji mameluków.
Do pierwszych prób fizycznego usunięcia
mameluckich bejów doszło jeszcze w 1801 r., mimo
iż usiłowali w tym przeszkodzić Anglicy. Gdy
gubernatorem Egiptu został wywodzący się z
Albanii Mehmed Hüsrev, przystąpił do bardziej
zdecydowanej rozprawy z opozycją, co rozpoczęło
kilkuletnią wojnę domową. Nieudolne poczynania
paszy, wycofanie się Anglików z Egiptu w 1803 r.
i ciągłe zamieszki wywoływane zarówno przez
mameluków, jak i Turków wywołały interwencję
kadrowych oddziałów albańskich wchodzących w
skład armii tureckiej. Ich dowódca, Thir, zdobył
cytadelę w Kairze i zmusił do ucieczki z Egiptu
dotychczasowego paszę Hüsreva (mimo, że byli
krajanami). Jednakże i on nie utrzymał się przy
władzy i po trzech tygodniach został zamordowany
przez żołnierzy tureckich. W efekcie dalszych
starć, w których stronami byli Turcy, oraz
przejściowo sprzymierzeni mamelucy i Albańczycy,
do władzy doszedł dowódca albański Mohammed Ali,
uznany w 1805 r. przez władze w Stambule i
mianowany przez sułtana Selima III nowym
gubernatorem Egiptu. Jednak pozycja mameluków,
zwłaszcza poza Kairem, nadal była mocna, choć
teoretycznie bejowie wspierali Alego w dojściu
do władzy. Ten jednak nie czekał, aż sojusznicy
zapragną się usamodzielnić i kilka lat później –
w 1811 r. rozprawił się z nimi radykalnie i w
prawdziwie wschodni sposób: zapraszając wodzów
mameluckich do kairskiej cytadeli na uroczystość
związaną z wojskowym awansem jego syna, skąd
mamelucy nie wyszli już żywi. Zaraz potem
oddziały albańskie wycięły w pień pozostałych
przywódców na prowincji. Krew spłynęła do Nilu,
a w Egipcie zapanował spokój.
Mohammed Ali panował potem jeszcze przez
kilkadziesiąt lat i dokonując wielu reform
przekształcił Egipt w najnowocześniejszy kraj
regionu, rozwijając przemysł, oświatę i wojsko,
a przede wszystkim – otwierając się na Europę,
co skutkowało wielką ekspansją badaczy egipskich
starożytności, oraz, niestety, niemal
nieograniczonym rabunkiem odnalezionych
starożytności i masowym ich wywożeniem z Egiptu.
Jednocześnie prowadził – pod skrzydłami
tureckich sułtanów – ekspansjonistyczną politykę
na Półwyspie Arabskim oraz, tradycyjnie w górnym
biegu Nilu - w Sudanie. Okupacja egipska w tym
kraju, sprawowana przez następców Alego,
doprowadziła do islamskich ruchów
separatystycznych, na czele których w 1881 r.
stanął
Muhammad Ahmad bin Abd Allah, bliżej znany jako
Mahdi (faktycznie imię to oznacza mesjasza,
zbawiciela, którego przyjście poprzedzi Sąd
Ostateczny).
Formalnie podległy sułtanowi, Mohammed Ali
traktowany był jak władca obdarzony wielką
autonomią, czego dowodem był m.in. fakt, że w
zamian za militarne wsparcie działań tureckich w
Grecji otrzymał Kretę (co skończyło się zresztą
zniszczeniem egipskiej floty przez antyturecką
koalicję), a późnej zażądał terenów syryjskich.
Gdy Stambuł nie zareagował – wojska Alego, pod
dowództwem jego syna, weszły na tereny Lewantu i
starły się tam z siłami tureckimi. Interwencja
dyplomatyczna mocarstw europejskich ostudziła
nieco zapały władcy Egiptu, który tymczasem
dostał od Turcji ofertę dziedzicznego władztwa
nad swoim krajem, pod warunkiem wycofania się z
Lewantu. W efekcie w 1840 r. Mohammed Ali
otrzymał, zagwarantowane przez aliantów oraz
Turcję stanowisko dziedzicznego zarządcy (sam
używał tytułu
kedywa,
czyli wicekróla) Egiptu, jednakże w ramach
Państwa Otomańskiego i wyłącznie na terenach
Afryki i półwyspu Synaj. Odsunięty od realnej
władzy przez choroby i starość, został w 1848 r.
zastąpiony na stanowisku paszy przez swego wnuka
– Abbasa I. Rok później zmarł w wieku 80 lat i
został pochowany w Alabastrowym Meczecie w
Kairze. Do dziś jest uznawany za „ojca
nowoczesnego Egiptu” i założyciela dynastii,
która rządziła (w rozmaitych formach) Egiptem i
Sudanem do połowy XX w.
Jego
kolejny następca, Muhammad Said Pasza, w 1854 r.
mianowany władcą Egiptu, już w pierwszym roku
swego urzędowania podjął może najważniejszą
decyzję w dziejach Egiptu – udzielił mianowicie
francuskiemu konsulowi w Aleksandrii,
Ferdynandowi de Lessepsowi zgody na rozpoczęcie
prac nad budową kanału, łączącego Morze
Śródziemne z Czerwonym. Kanał Sueski, budowany w
latach 1859-1969 i ukończony już za czasów jego
następcy i bratanka Ismaila, stał się z czasem
najważniejszą drogą wodną świata, ale też
przyczynił się do unieśmiertelnienia jego
imienia, bowiem największy port u jego początku
na Morzu Czerwonym, na jego cześć nazwano Port
Said.
Dygresja dla
wykształciuchów: Kanał Sueski
Ostatnim kedywem Egiptu był Abbas II, praprawnuk
Mohammeda Alego – światowiec, wykształcony w
Anglii, Szwajcarii i Austrii, współpracujący co
prawda z Brytyjczykami, ale charyzmatyczny,
dążący do ograniczenia roli angielskich
„doradców”. Po wybuchu I wojny światowej Egipt,
formalnie nadal stanowiący część Imperium
Otomańskiego, zaangażował się po stronie państw
centralnych, co spowodowało interwencję
Brytyjczyków i odsunięcie Abbasa od władzy. Pod
koniec 1914 r. Wielka Brytania ogłosiła
protektorat nad Egiptem, powołując do rządów w
Kairze stryja Abbasa – Husseina Kamela, który z
nadania brytyjskiego został pierwszym sułtanem
Egiptu. Po nim rządził jego młodszy brat Fuad,
dziewiąty władca z dynastii Mohammeda Alego,
który na stanowisku sułtana Egiptu pozostał do
1922 r. – do końca panowania Brytyjczyków.
28 lutego 1922 r. zakończył się okres
brytyjskiego protektoratu. Egipt został
ogłoszony niepodległym królestwem. Pierwszym
królem został dotychczasowy kedyw – Fuad, a
brytyjskie wpływy nad Nilem utrzymały się, choć
w nieco bardziej zawoalowanej formie. Obecność
brytyjskich wojsk w Egipcie zwiększyła się
jeszcze, gdy na tron po śmierci Fuada wstąpił w
1936 r. jego 17-letni syn Faruk I, który
skutecznie zabiegał o ochronę Egiptu wobec
inwazji włoskich faszystów na Abisynię.
23 lipca 1952 r. Ruch
Wolnych Oficerów Egiptu kierowany przez generała
Muhammeda Nadżiba dokonał zamachu stanu, Faruk
został zmuszony do abdykacji na rzecz swojego
syna, liczącego ledwie pół roku Fuada II.
Monarchia egipska przetrwała po tym jeszcze
niespełna rok. 18 czerwca 1953 r. Egipt został
ogłoszony republiką. Jedenasty potomek Mohammeda
Alego, twórcy współczesnego Egiptu, udał się na
wygnanie do Szwajcarii, gdzie mieszka nadal i
liczy na to, że kiedyś będzie mógł wrócić do
kraju. Jego ojciec, król Faruk, skompromitowany
fatalnymi rządami w czasie wojny z Izraelem w
1948 r., oskarżany o korupcję i bogacenie się
kosztem państwa, nazwany porno-królem i
żołądkiem, do którego przyczepiona jest główka
(ważył 136 kilogramów), został pozbawiony
obywatelstwa egipskiego (otrzymał od księcia
Rainera III monegaskie obywatelstwo księstwa
Monako). Umarł w restauracji francuskiej w
Rzymie podczas swego ulubionego zajęcia –
pożerania gigantycznego obiadu. Mówi się, że
został otruty przez egipskie służby specjalne,
ale nigdy nie zrobiono jego sekcji. Został
pochowany w Egipcie, w grobowcu
Ibrahima Paszy.
Od 1953 r. – Arabska Republika Egiptu
Po obaleniu monarchii władzę objęła wojskowa
Rada Rewolucyjna, pod przewodem generała
Muhammeda Nadżiba, który został pierwszym
prezydentem Egiptu. Przetrwał na tym stanowisku
niespełna rok. U jego boku, jako minister spraw
wewnętrznych, stanął podpułkownik Gamal Abdel
Naser (1918-1970). 25 lutego 1954 r. Naser
został mianowany premierem, a 14 listopada
aresztował prezydenta i sam zaczął rządzić
Egiptem, najpierw stojąc na czele rządu, a od 23
czerwca 1956 r. jako prezydent, wybrany głosami
99,95 % narodu…
Naser w 1956 r. dokonał nacjonalizacji Kanału
Sueskiego (który do dziś jest głównym źródłem
dochodów państwa) i zrealizował w 1964 r. budowę
gigantycznej tamy asuańskiej, przy wydatnej
pomocy Związku Radzieckiego i innych krajów
socjalistycznych. Mimo porażki militarnej w 1956
r. doprowadził do wycofania wojsk Izraela,
Wielkiej Brytanii i Francji ze strefy Kanału i
paradoksalnie zyskał wówczas sławę wybitnego
przywódcy i szczwanego dyplomaty. Był
współtwórcą Ligi Arabskiej i Ruchu Państw
Niezaangażowanych (w praktyce przyczółka
światowego ruchu socjalistycznego). Jego
największą porażką była przegrana Egiptu i Syrii
w tzw. Wojnie Sześciodniowej z Izraelem 5-10
czerwca 1967 r., która doprowadziła do utraty
Synaju, Strefy Gazy i Wzgórz Golan. Jego nie
zrealizowaną ideą było utworzenie wielkiego
bloku państw arabskich, pod przewodem Egiptu,
realizującego socjalistyczną drogę rozwoju,
zresztą przy ścisłej współpracy z ZSRR. Udało mu
się doprowadzić tylko do istniejącej tylko przez
trzy lata (1958-1961) federacji z Syrią, kiedy
to formalnie powstała Zjednoczona Republika
Arabska (mimo wycofania się Syrii nazwa ta, w
odniesieniu do Egiptu, przetrwała do 1971 r.).
Traktat o współpracy z Egiptem w 1967 r.
podpisała też Jordania, ale wojna synajska
przekreśliła i te plany. W 1970 r. Naser zmarł
na atak serca i prezydentem Egiptu został jego
dotychczasowy zastępca – Anwar Sadat
(1918-1987). Początkowo kontynuował on politykę
Nasera, doprowadzając do ukończenia budowy i
uroczystego otwarcia tamy w Asuanie w styczniu
1971 r. i wkrótce potem – do podpisania traktatu
o przyjaźni i współpracy ze Związkiem
Radzieckim, co praktycznie przyłączało Egipt do
bloku państw socjalistycznych. Jednakże
zjednoczenie państw arabskich pod czerwonym
sztandarem nie następowało. W 1971 r. Sadat
zrezygnował z utopii Nasera i doprowadził do
zmiany nazwy kraju: Zjednoczona Republika
Arabska została zastąpiona ponownie
(obowiązującą do dziś) nazwą Arabska Republika
Egiptu. Przyjaźń z ZSRR nie pomogła Egiptowi w
kolejnej wojnie, kiedy to w żydowskie Święto
Pojednania Yom Kippur, 6 października 1973
koalicja egipsko-syryjska zaatakowała Izrael, a
dokładniej – tereny okupowane przez to państwo
od czasów Wojny Sześciodniowej, głównie Synaj i
Wzgórza Golan. Po początkowych sukcesach wojska
koalicji napotkały na silny opór armii
izraelskiej, Wzgórza Golan zostały odbite z rąk
Syryjczyków, a armia egipska, otoczona przez
żołnierzy izraelskich, pozostała bez wsparcia na
odciętym od Egiptu Synaju. Wówczas w konflikt
zaangażowały się wielkie mocarstwa – ZSRR
dostarczając na wielką skalę pomocy Egiptowi, a
USA – przy sprzeciwie europejskich członków NATO
– tworząc niemal most powietrzny z Izraelem.
Konflikt nuklearny wisiał na włosku, dodatkowo
embargo na dostawę produktów naftowych dla USA i
niektórych państw zachodnich wprowadziła Arabia
Saudyjska, co w efekcie wywołało światowy kryzys
naftowy, po którym cena ropy wzrosła
dziesięciokrotnie. Z ugodowymi propozycjami
wystąpił Związek Radziecki i w czasie wizyty
sekretarza stanu USA Henry Kissingera w Moskwie
uzgodniono warunki zawieszenia broni,
sformułowane 22 października 1973 w rezolucji
Rady Bezpieczeństwa ONZ. Nazajutrz warunki
przyjęła Syria, a kilka dni później Egipt.
Izrael wycofał wojska z terenów egipskich oraz z
rejonów bezpośredniego konfliktu, a w utworzonej
w ten sposób strefie buforowej pojawiły się
wojska ONZ (w tym polskie). Z końcem 1973 r. w
Genewie rozpoczęły się rokowania pokojowe, które
nie zakończyły się powodzeniem, z powodu
stanowiska Syrii (chcącej reprezentować także
Organizację Wyzwolenia Palestyny Jasera Arafata,
uważaną przez Izrael za organizację przestępczą)
i nieprzejednanej postawy ZSRR. Jednakże
odstąpienie wojsk izraelskich od strefy Kanału
umożliwiło jego naprawę i ponowne oddanie do
użytku w 1975 r.
Rok później Anwar Sadat wypowiedział traktat
egipsko-radziecki. Zmieniając front
ideologiczny, Egipt znalazł się w amerykańskiej
strefie wpływów, co przede wszystkim otworzyło
wielki strumień pieniędzy amerykańskiej pomocy
dla Egiptu, a także umożliwiło rozpoczęcie
procesu pojednania z Izraelem, poprzedzone
odcięciem się Sadata od terrorystycznej polityki
radykalistów islamskich i partyzantów
palestyńskich. 9 listopada 1977 r., jako
pierwszy przywódca arabski Sadat złożył
oficjalną wizytę w Izraelu i przemawiał w
tamtejszym parlamencie. Rok później, 17 września
1978 w letniej rezydencji prezydenta USA Jimmy
Cartera w Camp David Anwar Sadat i premier
Izraela Menachem Begin ustalili warunki
porozumienia pokojowego, które jako układ
egipsko-izraelski zostało oficjalnie podpisane w
Waszyngtonie 26 marca 1979 r. Przewidywało ono
m.in. oddanie Egiptowi przez Izrael całego
Półwyspu Synajskiego do 1982 r. Doprowadzenie do
porozumienia z Camp David zostało uhonorowane
przyznaniem Sadatowi i Beginowi pokojowej
Nagrody Nobla za rok 1978.
Polityka Sadata wobec Izraela wywołała gwałtowny
sprzeciw wielu organizacji islamskich, co z
kolei spowodowało represje władz egipskich.
Spirala nienawiści doprowadziła do zastrzelenia
Anwara Sadata przez spiskowców z islamskiej
organizacji Dżihad w czasie parady w rocznicę
Wojny Yom Kippur 6 października 1981 r.
Jego następcą został dotychczasowy
wiceprezydent, zawodowy wojskowy Hosni Mubarak
(ur. w 1928 r.), który rozpoczął urzędowanie od
wprowadzenia stanu wojennego (trwa do dziś) i
kontynuował brutalne represje wobec opozycji
islamskiej, co w efekcie doprowadziło do
uspokojenia sytuacji w kraju i poprawy
gospodarki Egiptu, w której coraz większą rolę
zaczęła odgrywać międzynarodowa turystyka. To z
kolei spowodowało podjęcie prób destabilizacji
sytuacji w Egipcie poprzez brutalne zamachy
terrorystyczne wymierzone w turystów (Kair, Deir
El-Bahari, Taba, Ras Shitan, Sharm El-Sheik i
in.) W odpowiedzi zwiększono kontrolę wojskową i
policyjną w ośrodkach turystycznych, a przez
kilka lat turyści mogli po Egipcie poruszać się
tylko w zorganizowanych grupach, w ramach
wojskowych konwojów. O zwiększeniu rangi Egiptu
na arenie międzynarodowej świadczyło m.in.
powołanie egipskiego wicepremiera i ministra
spraw zagranicznych Butrosa Gali na stanowisko
sekretarza generalnego ONZ w 1991 r.
Hosni Mubarak początkowo rządził na podstawie
referendów, w których był jedynym kandydatem
(1987, 1993, 1999). W 2005 r. zmieniono
konstytucję wprowadzając bezpośrednie wybory
prezydenta, które Mubarak wygrał, zdobywając 88
% głosów (miał po raz pierwszy kilku
konkurentów).
Na 2011 r. przewidziano kolejne wybory prezydenckie. Jednak 11 lutego 2011, po trwających od 25 stycznia 2011 powszechnych protestach społecznych (które nastąpiły po podobnych zamieszkach w Tunezji) prezydent ustąpił ze stanowiska, przekazując władzę swojemu zastępcy i armii. Wydarzenia toczą się dalej, choć od kilku tygodni ruch turystyczny w zasadzie zamarł i świat oczekuje, czy upadek Mubaraka nie stanie się przyczyną destabilizacji w tym tak newralgicznym regionie świata.