Dygresja dla wykształciuchów: Kanon świątyni egipskiej
Świątynie budowano w
Egipcie od czasów Starego Państwa, jednakże klasyczny ich układ ukształtował się
dopiero w czasach XVIII dynastii, najprawdopodobniej za sprawą królewskiego
architekta Amentohepa, syna Hapu, działającego za czasów swego imiennika,
faraona Amenhotepa III (XIV w. p.n.e.). Zespół zabudowań świątynnych zaczynał
się niewielkim portem na brzegu Nilu, gdzie mogła przybijać barka, wioząca w
czasie procesji posąg bóstwa. Z portu prowadziła aleja sfinksów do pylonów,
które ograniczały bramę świątyni. Pylony ozdobione były masztami na flagi i
posagami faraona – budowniczego. Za nimi rozpościerał się odkryty dziedziniec,
otoczony z trzech stron kolumnadą – portykiem. Przez kolejne, niższe pylony
przechodziło się do wielkiej sali kolumnowej (hipostylowej), w której dwa
środkowe rzędy kolumn były wyższe od pozostałych. Kolumny były przykryte
architrawami, tworzącymi strop sali w ten sposób, że dzięki różnicy wysokości
kolumn do sali wpadało sporo światła przez otwory między nawą główną a bocznymi.
Za następną bramą był (nie zawsze) środkowy dziedziniec, a za nim sytuowano salę
na świętą barkę bóstwa, otoczoną dwiema salkami przejściowymi. Ostatnim
pomieszczeniem, najmniejszym i niemal całkowicie zaciemnionym było sanktuarium
głównego bóstwa, któremu po obu stronach towarzyszyły kaplice boczne, poświęcone
bogom z jego triady.
Taki
układ pomieszczeń miał za zadanie potęgowanie odczucia grozy i tajemniczości
kontaktów ludu z bóstwem, czemu sprzyjał także fakt, iż każde następne
pomieszczenie było węższe, niższe i ciemniejsze. W czasach faraonów „zwyczajni”
wierni, chcący oddać hołd bóstwu mogli wejść tylko na odkryty, zalany słońcem
dziedziniec. Do sali kolumnowej mieli dostęp tylko urzędnicy dworscy, wojskowi
oraz oczywiście kapłani. W sali na barkę mogli przebywać członkowie najbliższej
rodziny faraona, najwyżsi dostojnicy i najważniejsi kapłani. Do sanktuarium
bóstwa mógł wejść tylko najwyższy kapłan i – najczęściej tylko raz do roku –
faraon.
Interesującym elementem
kompozycji przestrzennej było to, że choć zewnętrzny obrys świątyni był
prostokątny – kolejne pomieszczenia były obudowywane wewnątrz kaplicami,
pomieszczeniami technicznymi i magazynami tak, że główne sale były coraz
mniejsze. Nieznacznie podnosiła się też podłoga i obniżał strop.
1. Wielki Pylon; 2. otwarty dziedziniec; 3. sala hipostylowa; 4. kaplica barki;
5. sanktuarium; 6. posągi faraona; 7. obeliski; 8. aleja sfinksów; 9. mur
otaczający świątynię