Maciej Pinkwart

Środa organowa i gregoriańska

TUTAJ skan artykułu

 

Tym razem było zupełnie klasycznie. Podczas XV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, na drugim z kolei koncercie w kościele Najświętszej Rodziny przy Krupówkach zabrzmiały organy i śpiew. Czyli to, co w muzyce sakralnej spotyka się najczęściej.

15 lipca 2015 r. solistą był Maciej Banek, organista krakowskiego kościoła św. Stanisława, który na początek koncertu wykonał Toccatę d-moll i dwa Preludia chorałowe niemieckiego kompozytora z przełomu XVII i XVIII w. Dietricha Buxtehude. Zachwycał się nim Bach i podobno inspirował się jego twórczością. Część wokalną reprezentował kwartet męski Schola gregoriańska Katedry Wawelskiej (Kajetan Biernat, Paweł Fundament, Maciej Michalik i Marcin Wasilewski-Kruk, sprawujący również kierownictwo muzyczne). W wykonaniu zespołu usłyszeliśmy śpiewy gregoriańskie do trzech mszy, z różnych części roku liturgicznego, w klasycznym układzie – Introit, Offertorium i Communio. Perfekcyjne wykonanie i doskonałe brzmienie w dobrej akustyce zakopiańskiego kościoła wywołało ogromne brawa licznych słuchaczy. Maciej Banek zaprezentował potem znaną i słuchaną często Fantazję G-dur BWV 572 Jana Sebastiana Bacha, by zakończyć koncert dwoma fragmentami Symfonii organowych francuskiego kompozytora Charlesa-Marie Widora, działającego w Paryżu na przełomie XIX i XX w. Najpierw usłyszeliśmy Lento z VII Symfonii organowej a-moll op. 42 nr 3, a następnie szybką i wesołą Toccatę z V Symfonii f-moll op. 42 nr 1, przyjętą długotrwałymi brawami.

Koncert refleksyjnie prowadziła tym razem Ewa Czamańska. Biuro Promocji Zakopanego i jego dyrektor Andrzej Kawecki – organizatorzy Festiwalu – zapewnili tym razem publiczności pięknie wydany program (choć trzeba było się zorientować, gdzie był dostępny, co nie było łatwe i wiele osób zauważyło go dopiero po koncercie), z którego wynika, że do połowy sierpnia wszystkie środy i soboty zakopiańscy melomani od 20-tej będą mieli zajęte.